De LBV en LBV+ regeling in de praktijk

Op 20 oktober j.l. verscheen in de media dat er tot nu toe in totaal 644 aanmeldingen zijn voor de LBV en de LBV plus regeling. RVO.nl ontving 344 specifieke aanvragen voor de regeling Lbv-plus en 174 specifiek voor de Lbv-regeling.

De overige 126 bedrijven geven aan voor één van beide regelingen in aanmerking te willen komen. Van de 644 aanvragen zijn er 290 afkomstig van varkenshouderijbedrijven, 114 uit de pluimveehouderij, 111 aanvragen komen van melkveebedrijven en 42 van een vleeskalverenbedrijf. De overige 42 aanvragen komen van bedrijven met meerdere diersoorten. (bron: www.rvo.nl)

De LBV plus regeling is de zogenaamde regeling voor “piekbelasters.” Hiervoor geldt een drempelwaarde van 2500 mol/ jaar. De voordelen van de LBV plus regeling t.o.v. de LBV-regeling zijn onder meer dat er i.p.v. 100% van de vervangingswaarde, 120% van de vervangingswaarde wordt betaald. Verder worden de sloopkosten bij de LBV plus vergoedt, bij de LBV regeling is dit niet het geval en zijn deze voor uw rekening. Deelname aan de LBV en/ of de LBV plus regeling gaat onder meer op basis van het gemiddeld aantal dieren in 2021. Waarbij vleeskalveren zijn uitgezonderd van deelname voor de reguliere LBV-regeling, maar niet voor de LBV plus regeling.

Als VSO zijn we de afgelopen periode bij meerdere taxaties betrokken geweest op basis van deelname aan de LBV en LBV plus regeling. We hebben hiervoor een Quick Scan ontwikkeld om te beoordelen of bedrijven voldoen aan de criteria voor de LBV en/ of de LBV plus regeling. Deze Quick Scan wordt dan een onderdeel van een taxatierapport, waarbij we naast de marktwaarde ook de waarde bij deelname aan de LBV / LBV plus regeling weergeven.

In het taxatierapport bestaat de waardering voor de LBV of LBV plus uit:

  •       Een Quick Scan voor mogelijke deelname LBV of LBV plus. Voldoet het bedrijf aan de criteria?
  •       Waardering opstallen o.b.v. schema LBV of LBV plus
  •       Onderzoek naar mogelijkheden ruimte voor ruimte regeling in de gemeente. Is stapeling bijvoorbeeld mogelijk? Zo ja, wat zijn de verwachte opbrengsten van bouwkavels of sloopmeters?
  •       Verwachte waardestijging door bestemmingswijziging van agrarisch naar wonen, bijvoorbeeld bij de bestaande woning met ondergrond.
  •       Kostenpost voor: flora- en fauna scan, erfinrichtingskosten, kosten bestemmingswijziging, aanvullen van zand, etc.
  •       Evt. bedrijfsspecifieke kosten.

Het doel van deze taxatierapporten is om inzicht te geven in deelname aan de LBV-regeling, zodat u afgewogen keuzes kunt maken. We zien dat dit ook gebeurt en dat dit een aanzet kan zijn om opties te gaan verkennen, overleg binnen de familie, met de boekhouder, de gemeente, etc. Mocht u naar aanleiding hiervan meer informatie willen, neem contact met ons op.

Tip!

Bij de gemeente is voor uw stallen een datum voor de WOZ geregistreerd en deze kan meer gelieerd zijn aan het bouwjaar. De LBV-regelingen gaan uit van de datum van ingebruikname van de stallen. Hier kunnen enkele maanden tussen zitten die veel invloed kunnen hebben op de waarde voor de LBV-regeling. Mocht dit in uw geval zo zijn, ga in gesprek met de gemeente. Onze ervaring is dat gemeentes meewerkend zijn als u bewijs kunt overleggen dat uw stal later in gebruik is genomen.